Styrning och kreativitet

Ungefärlig lästid: 3-4 min. Vad är redovisningens roll för styrning och kreativitet?

Trots omfattningen av modeindustrin och dess dominans i identitetsskapande på både det individuella planet och för samhället i stort, har betydelsen av redovisning inom detta område av populärkulturen förblev anmärkningsvärt outforskat. Två forskare har därför undersökt redovisnings roll som ett medlande instrument i spänningarna mellan styrning och kreativitet, specifikt inom modeindustrins konkurrensutsatta världen hos butikskedjor. Genom en fallstudie har forskarna intervjuat nyckelpersoner inom en brittisk modekedja.

 

styrning och kreativitet

 

Design av ett modeplagg betraktas i allmänhet som ett uttryck för kreativitet och konstnärlig strävan. Men design av kläder för stora modekedjor med massproducerade modeplagg, liksom alla konsumentprodukter på en konkurrensutsatt marknad, är föremål för begränsningar genom kostnadskontroll och enkelhet vid tillverkning. Redovisningens roll vid styrning av kreativitet är fortfarande ett relativt nytt begrepp inom forskning. Denna studie bygger dock vidare på de resultat som finns inom detta växande forskningsområde, vilka pekar på att redovisning spelar en viktig och positiv roll i kreativa sammanhang.

 

Studiens resultat

Studien tyder på att redovisning kan betraktas som strukturellt stöd. Exempel på detta är när styrning införs som stöd i det dramaturgiska samspelet mellan formgivare, inköpare och butikernas medarbetare. Redovisning bidrar till att hålla tillbaka strävan till individuella prestationer från dessa tre grupper och uppmuntrar istället till defensiva strategier (dramaturg lojalitet, disciplin, försiktighet), vilket stabiliserar och förstärker teamkänslan. På detta sätt fungerar redovisning som ett medlande instrument i spänningarna kring styrning och kreativitet hos stora modekedjor.

 

Praktiska implikationer för styrning och kreativitet

Redovisning, som en form av strukturellt stöd, bidrar till att upprätthålla teamkänsla. Detta genom att medla mellan kreativitet och de kontrollproblem som återfinns inom modedesign. Studien pekar därför på betydelsen av användning av redovisning av aktörer även bortom organisations ekonomifunktion.

Studien pekar på att redovisning spelar en viktig och positiv roll i kreativa sammanhang.

 

Referenser:

Jeacle, I., Carter, C., 2012. Fashioning the popular masses: accounting as mediator between creativity and control. Accounting, Auditing and Accountability, 25 (4), 719-751

http://econpapers.repec.org/article/emeaaajpp/v_3a25_3ay_3a2012_3ai_3a4_3ap_3a719-751.htm

Mer från InventiveBoard


Att skapa en innovationskultur

Ungefärlig lästid: 3-5 min. Förstör ensidiga konversationer era ansträngningar att skapa en innovationskultur? Ni försöker lyssna på era medarbetare. Ni använder en förslagslåda, håller brainstorming sessioner, och gör chefer tillgänglig för att lyssna på medarbetarnas åsikter. Men vad händer sedan? Lämnar ni era medarbetare utanför…

Läs mer

Hur pitchar man sin idé?

Uppskattad lästid: 3-4 minuter.  Alla idéer innebär förändring, och det kan uppfattas som besvärligt eller rent av farligt. Därför är det viktigt att man kan pitcha sin idé på ett bra sätt. Givet att din idé är bra och genomförs, så kommer någon, någonstans att ändra…

Läs mer