Styrning och kreativitet

Ungefärlig lästid: 3-4 min. Vad är redovisningens roll för styrning och kreativitet?

Trots omfattningen av modeindustrin och dess dominans i identitetsskapande på både det individuella planet och för samhället i stort, har betydelsen av redovisning inom detta område av populärkulturen förblev anmärkningsvärt outforskat. Två forskare har därför undersökt redovisnings roll som ett medlande instrument i spänningarna mellan styrning och kreativitet, specifikt inom modeindustrins konkurrensutsatta världen hos butikskedjor. Genom en fallstudie har forskarna intervjuat nyckelpersoner inom en brittisk modekedja.

 

styrning och kreativitet

 

Design av ett modeplagg betraktas i allmänhet som ett uttryck för kreativitet och konstnärlig strävan. Men design av kläder för stora modekedjor med massproducerade modeplagg, liksom alla konsumentprodukter på en konkurrensutsatt marknad, är föremål för begränsningar genom kostnadskontroll och enkelhet vid tillverkning. Redovisningens roll vid styrning av kreativitet är fortfarande ett relativt nytt begrepp inom forskning. Denna studie bygger dock vidare på de resultat som finns inom detta växande forskningsområde, vilka pekar på att redovisning spelar en viktig och positiv roll i kreativa sammanhang.

 

Studiens resultat

Studien tyder på att redovisning kan betraktas som strukturellt stöd. Exempel på detta är när styrning införs som stöd i det dramaturgiska samspelet mellan formgivare, inköpare och butikernas medarbetare. Redovisning bidrar till att hålla tillbaka strävan till individuella prestationer från dessa tre grupper och uppmuntrar istället till defensiva strategier (dramaturg lojalitet, disciplin, försiktighet), vilket stabiliserar och förstärker teamkänslan. På detta sätt fungerar redovisning som ett medlande instrument i spänningarna kring styrning och kreativitet hos stora modekedjor.

 

Praktiska implikationer för styrning och kreativitet

Redovisning, som en form av strukturellt stöd, bidrar till att upprätthålla teamkänsla. Detta genom att medla mellan kreativitet och de kontrollproblem som återfinns inom modedesign. Studien pekar därför på betydelsen av användning av redovisning av aktörer även bortom organisations ekonomifunktion.

Studien pekar på att redovisning spelar en viktig och positiv roll i kreativa sammanhang.

 

Referenser:

Jeacle, I., Carter, C., 2012. Fashioning the popular masses: accounting as mediator between creativity and control. Accounting, Auditing and Accountability, 25 (4), 719-751

http://econpapers.repec.org/article/emeaaajpp/v_3a25_3ay_3a2012_3ai_3a4_3ap_3a719-751.htm

Mer från InventiveBoard


Best practice för att granska idéer

Ungefärlig lästid: 2-3 min. Denna bloggpost handlar om best practice för att granska idéer. Att få nya idéer är bara hälften av slaget. Men hur ser egentligen er granskningsprocess av idéerna ut?     Oavsett om ni använder en förslagslåda för att få lite feedback…

Läs mer

Prestationsmätning som stödjer innovation

Hur kan prestationsmätning hjälpa team att bli framgångsrika med innovationsarbete? Många chefer och ledare har insett att processfokuserade och multifunktionella team dramatiskt kan förbättra hur företag levererar produkter och tjänster till kunder. Traditionella prestationsmätningssystem har inte bara misslyckats med att stödja dessa team, utan också…

Läs mer