Hur pitchar man sin idé?

Uppskattad lästid: 3-4 minuter.  Alla idéer innebär förändring, och det kan uppfattas som besvärligt eller rent av farligt. Därför är det viktigt att man kan pitcha sin idé på ett bra sätt.

pitcha

Givet att din idé är bra och genomförs, så kommer någon, någonstans att ändra på något. Ibland kan den förändringen vara så pass stor att delar eller hela företaget måste ändra på sig. Medan andra är mindre till sin art och är lättare att få igenom. Att tänka på det här sättet brukar vara bra:

 

Box 1)

 

Bra värde, svårt att genomföra

Box 2)

 

Bra värde, lätt att genomföra

Box 3)

 

Dålig värde, svår att genomföra

Box 4)

 

Dåligt värde, lätt att genomföra

 

 

Utmaningen ligger i att omvandla idéer från ”Box 1” och ”Box 4” till ”Box 2” – eller hur? När du väl genomarbetat idén, via interaktion och samarbete med kollegor och chefer, samt research och intererande, så är det dags för att pitcha din idé. Och som vi nämnde (Idéer är inget, genomförande är allt); de flesta idéer är dåliga, spendera inte för lång tid med polerande och tänkande, utsätt den för verkligheten!

 

”Innovationsamatörer pratar om bra idéer, medan innovationsexperter pratar om testade hypoteser”

(fritt översatt från Michaler Scrage, Strategyzer)

 

Pitcha din idé

Vilket problem finns? Vad kostar det i tid, pengar eller frustration?
Beskriv hur du tänker lösa problemet.
Beskriv fördelarna, uträknat i kronor och ören.
Föreslå vem som ska genomföra detta (om mer än dig), en uppskattning på vad det kommer kosta och hur lång tid det kommer ta.

 

Kontext för pitchen

Till vem ska du pitcha din idé?
Den som beslutar eller till en informell ledare?
För en person, eller är motparten flera personer?
Under vilka omständigheter?
Är det på tisdagsmötet med alla kollegorna eller ett specifikt inbokat möte?

 

Omvänd perspektivet.

Oavsett så bör du omvandla din idé till så att mottagaren kan förstå kontext och omfattning. Undvik ord som går emot fack-språket på ditt företag/bransch, och undvik klyschor och modeord, (om du inte bemästrar innebörden på riktigt!). Personen är nog lika fientligt inställd som du är till förändring, så kom till saken.

 

Förbered tre pitchar:

  1. En som är en mening lång. (Används när du ska övertyga kollegan vid kaffemaskinen)
  2. En som är max 1 minut lång. (Används när du dricker kaffet vid fikabordet)
  3. En som är lite längre.. (Används när motparten faktiskt är intresserad)

 

Och även om du följer dessa råd, så kommer de flesta av dina idéer inte genomföras, de kommer arkiveras. Antingen i chefens mentala byrålåda, i en fysiskt pärm eller i en mapp på datorn. Lär dig mer om hur du kan arkivera idéer på ett effektivt sätt i en ”Idébank”: Men det är helt naturligt, de flesta idéer genomförs aldrig!

 

Givet detta är det viktigt att göra förberedelsejobbet med idén innan pitchen, men sedan också att dokumentera och samla upp alla arkiverade idéer. Kan alla medarbetare se alla ”arkiverade idéer” så kanske en av dessa vid ett senare tillfälle på ett nytt sätt vara den idé som totalt förändrar er affärsmodell! Tajming, budgettider, personalomsättning, finansiellt klimat och andra interna och externa faktorer påverkar din idés chanser.

 

Att ta med dig:

  • Idéer innebär förändring, och vissa medarbetare kan uppfatta att förändring kan vara farligt.
  • Förbered flera pitchar, beroende på mottagarens intresse och presentationens kontext.
  • De flesta idéer arkiveras, så är det. Se till att dokumentera dessa på en strategiskt plats, och återkom vid tillfälle för att ta vara på erfarenheten och kunskapen som finns inneboende.

 

Vill du få tips på hur du kan spara arkiverade idéer, ta kontakta med oss så kan vi bolla dina tankar och funderingar.

 

Ps. Nästa gång pratar vi om vilka olika innovation personas det finns, vilken är din inställning till innovation?

Mer från InventiveBoard


Ekonomistyrning och decentralisering av forskning och utveckling

Vilka är de organisatoriska förutsättningar som påverkar fördelningen av beslutanderätt från multinationella företags huvudkontor till deras utländska FoU dotterbolag? En färsk studie har en del intressanta resultat i denna fråga. Om specifika forskning och utvecklings (FoU) aktiviteter är i ett tidigt skede och inriktade mot…

Läs mer

Effekter av avtalsval på kreativitet

Anställningsavtal med resultatbaserad ersättning kan påverka produktiviteten och kreativitet både genom att motivera till ansträngning. Genom att företag kan locka till sig medarbetarna vars förmågor är bäst lämpliga relaterat till de erbjudna avtalen. Genom att använda ett experiment där deltagarna designar ”rebus pussel”, testade en…

Läs mer