Innovation personas

Beräknad tidsåtgång: 1-2 minuter. Innovation handlar om människor. Det handlar om de roller medarbetare kan anta, de hattar medarbetarna sätter på sig, de Innovation personas medarbetarna intar.

 

Befolkningen är uppdelad – vem är du?

Vissa av oss gillar nya saker, och andra är lite mer försiktig till förändring och nya idéer.

Enligt en studie av Everett Rodgers (Diffusion of Innovations) så ser den svenska befolkningen ut såhär när det kommer till innovationstyper, sk. innovation personas:

 

Innovation Personas

 

  • ”Innovatör” (2,5 % av en population). Först med att ta till sig en ny innovation, eller skapar dem. De är ofta benägna att ta kalkylerade risker och har intresse av att följa utvecklingen. Är de som pitchar flest idéer, som följer sin övertygelse, som entusiasmerar sin närhet och som leder utvecklingen. Var det du som övertygade ledningen att införa VPN och att folk ska kunna jobba hemifrån?
  • ”Followers” (13,5 %). Andra gruppen att ta till sig en innovation. Ofta välutbildade och sociala ledare. Förstår en bra idé eller en innovatör när de ser en. Är duktig på att förstå innovationens innebörd och kan utveckla den vidare.
    Du stöttade din galne vän när hon efter otaliga företagsmisslyckaden pitchade dig idén om att träffa en läkare online?
  • ”Svensson” (34 %). Lagom.
  • ”Sen på bollen” (34 %). Karakteriseras som skeptiska och traditionsenliga. Men du vill gärna undvika att vara sist, så du var säkerligen före din bror eller kollega att ansluta till Facebook – eller hur?
  • ”Soffpotatisar” (16 %) De som sist tar till sig en ny innovation, ofta motsträ Du är självständig, gillar staus quo, och tänker ”visst var det bättre förr?”

 

innovation personas diagram

Vilken grupp av Innovation personas beskriver dig?

Vilken av dessa grupper av olika typer av innovation personas tillhör du? Och skiljer sitt svar om jag frågar; vilken av dessa grupper vill du tillhöra? Det gör det ofta, dvs att man tex tillhör ”Sen på bollen” men vill tillhöra ”Svensson”.

 

Att ta med dig:

  • Vilken typ är din personal?
  • Vilken typ är din chef?

Om du vill diskutera hur du kan fastställa din innovationstyp, kontakta mig, eller om du vill få tips på hur du vill byta grupp så att du blir mer innovativ. Lär dig pitcha (läs en tidigare blogginlägg)

 

Ps. Nästa inlägg behandlar ämnet; hur relaterar organisk tillväxt, innovationsförmåga och M&A (merger and acquisitions) till varandra.

Mer från InventiveBoard


Att generera idéer för kontinuerlig innovation

Ungefärlig lästid 5-7 minuter. En studie undersökte förmågan att generera idéer till innovationer i stora organisationer. Förmågan att generera idéer innefattar lednings- och organisatoriska processer för att stimulera, identifiera, välja och implementera idéer. Förmågan att generera idéer är en grundläggande förmåga, eftersom den syftar till…

Läs mer

Att outsourca innovation

Ungefärlig lästid: 4-8 minuter. Att outsourca innovation kan vara en strategi för att bli innovativ. Vi visar varför man bör satsa på att skapa en egen innovationsförmåga.   Outsourca innovation? Kan man inte outsourca innovationsarbetet till konkurrenterna och sedan köpa upp dem? Anta att ditt…

Läs mer